Här är träningslögnerna vi alla gått på

Publicerad: 4 maj kl 15:09

Sluta noja över alkohol, skräpmat och för att träna enligt det optimala upplägget. Läget reder ut några av de vanligaste lögnerna när det kommer till träning och hälsa.

nummer1rätt

Nej, träning är en dålig metod för att gå ned i vikt.

Det första problemet med träning som viktnedgångsverktyg är att vi ofta överskattar hur mycket vi förbränner.

Det andra problemet är att vi har omedvetna funktioner i kroppen som gör att vi kompenserar för träningen genom att röra oss mindre under resten av dagen eller genom att äta mer.

Träningen ökar aptiten och gör oss mer belåtna och avslappnade – vi vill alltså helst äta och chilla efter ett träningspass (och vem har inte velat unna sig något gott efteråt?). 
 

nummer2rätt

Nej, styrketräning leder inte till viktuppgång om man inte äter mer energi än vad man gör av med. 

Den generella uppfattningen inom forskarvärlden är att man maximalt kan lägga på sig 2 kilo muskler per år – att bygga muskler tar tid.

Du kommer få långt fler hälsoeffekter, styrka och eventuellt minskat kroppsfett av styrketräning innan du blir ”bulkig” och muskulös ofrivilligt, speciellt om du är kvinna.
 

nummer3rätt

Detta kan du sluta noja över. 

Många tror att nolltolerans mot alkohol är det som gäller om man vill få resultat av sin träning, men det är snarare så att man måste vara smart med sitt alkoholintag när man tränar. Alkoholen i sig har ingen negativ effekt på träningen, men i stor mängd så påverkas hälsan negativt och då kommer vår träningsprestation att sjunka för stunden – när vi till exempel är berusade eller bakfulla. 

Så länge du inte dricker på en träningsdag eller tränar när du är bakis är alkoholintaget inget problem för träningen om du dricker måttligt.

Däremot kan man få sämre resultat om man alltid äter onyttig bakismat och inte får i sig näringen man behöver.

Slutsatsen är att om du vill dricka alkohol och optimera din träning så bör du försöka hålla isär dagarna då du dricker eller är bakis från de dagar du tränar, för att säkra att du mår bra och kan prestera därefter.

Äter du utöver detta en bra kost kommer du få resultat av träningen. 
 

nummer4rätt

Jo, det kan man.

I Sverige innebär sällan att ”äta skräp” att man enbart äter onyttig mat utan att man några gånger i veckan eller en gång per dag äter godis eller snabbmat.

Om dina matvanor i övrigt är bra så kommer du få bra resultat av din träning trots att du gillar att äta skräpmat.

Om man däremot har som mål att minska kroppsfettet eller förbättra sin hälsa så är det ingen höjdare att äta skräpmat som är extremt energitätt men nästintill utan näring.
 

nummer5rätt

Powerwalk är en populär träningsform. Det är enkelt, går snabbt och skaderisken är låg.

Men tyvärr är det inte särskilt effektivt att gå på PW om målet är att bränna kalorier.

De flesta som säger att de powerwalkar går oftast en vanlig, rask promenad.

Vår kropp är designad för att göra av med så lite energi som möjligt när vi går (en överlevnadsfunktion), vilket gör att promenader inte är särskilt effektiva för att öka energiförbrukningen. 

En "riktig" powerwalk, den som påstås bränna mycket fett, innebär att man anstränger sig genom att gå obekvämt snabbt, så att man får upp pulsen och inte kan föra en konversation samtidigt. 

Att promenera och att vara ute i friska luften är däremot väldigt bra för både hälsa och själ. 

 

Och till "plankan". Den sorgliga sanningen för den som trott att plankan är den kompletta övningen är att plankan hjälper dig bli bra – på just plankan.

Och inte mycket mer. Den förbränner inte mycket kalorier och ger dig inte någon nämnvärd bålstabilitet, förutom i rörelser som liknar plankan.

Vill du träna upp din bålstabilitet är tunga knäböj ett bättre alternativ.
 

nummer6rätt

Rätt träning ska inte vara tråkig.

För att få hälsoeffekterna av träning behöver man inte göra något specifikt – det enda som krävs är att vi får upp pulsen under 30 minuter per dag.

Varför inte testa klättring, yoga, dans eller spela lite basket? Träning behöver inte alltid betyda långtråkiga joggingrundor eller styrketräning på gym.
 

Hilda Djupenström Reporter

Mer från Läget! / Liv och Lust

Sexpanelen

Mat

Tidigare publiceringar