I barn och ungas tjänst

Publicerad: 7 april kl 11:43

Avsked handlar om nio förändrande livsöden. Sedan 70-talet har Unga Klara satt upp föreställningar som förändrat barnteatern. Gustav Deinoff, konstnärlig ledare på Unga Klara, poängterar vikten av att respektera barn och unga.

På gula bänkar i foajén sitter fnittriga ungdomar. Några står i en kö för att hänga av sig jackorna. Ljuden av samtal och skratt tystnar i samma stund som ensemblen kliver upp på en liten scen. Gustav, Léonie, Maria och Nidhal presenterar sig. De är skådespelare i föreställningen. Innan dörrarna till den stora scenen öppnas tar Nidhal ton. Han sjunger medan ungdomarna reser sig och går in i lokalen.

Två läktare med blåklädda bänkar står på varsin sida om scenen. Skådespelarna är utspridda. En ligger på golvet och en annan viker kläder när föreställningen plötsligt börjar.

Under nittio minuter spelas nio fristående berättelser som handlar om avsked. Rekvisitan är enkel. Högar av kläder, en skolbänk, mikrofoner. Vid flera tillfällen sjunger skådespelarna karaoke och publikens skrattar titt som tätt.

En trappa upp, i en brun soffa, sitter Gustav Deinoff efter föreställningen. Han är konstnärlig ledare på Unga Klara och brukar regissera föreställningar. I Avsked har han valt att själv skådespela. Enligt honom är Unga Klara en unik scen.
Unga Klara har en tradition där Suzanne Osten alltid har slagits för att barn ska ha rätt till bra kultur, barn ska respekteras på samma sätt som andra människor i samhället och att vi ska våga diskutera verkliga och viktiga frågor, säger han.
Han tycker att barn bör behandlas med respekt och som egna individer.
– Vi vill möta barnen som människor och diskutera livet, samhället, allt med dem. Det är det specifika och unika med Unga Klara och det är därför jag älskar att vara här.

Unga Klara startades år 1975 av Suzanne Osten. På den tiden var det en del av Stockholms Stadsteater, men är sedan 2009 en självständig teater. Med föreställningar som Medeas barn, Besvärliga människor och Det allra viktigaste har Unga Klara förändrat begreppet barnteater helt och hållet. Suzanne Osten var konstnärlig ledare på Unga Klara fram tills 2014. Därefter tog Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff över rollen.
Gustav anser att avsked är någonting som förenar människor.
– Människan förstår en annan människas förlust. Oavsett språk, vad vi har för erfarenheter, bakgrund eller var man är uppvuxen.
Enligt honom var just avskedets förenande kraft anledningen till att sätta upp föreställningen.
– Vår utgångspunkt har varit att försöka hitta en allmänmänsklig aspekt där man kan mötas och där såg vi att avskedet är en sak som vi förstår varandra i.

“Vi är en teater i barn och ungas tjänst” står det på en av de upplysta tavlor som hänger i foajén. För Unga Klara är det viktigt att skapa sin konst och sina produktioner i nära kontakt till publiken.
– Att spela för barn och unga känns meningsfullt på ett sätt som man inte alltid känner annars när man spelar teater. Det är unga människor som har störst möjlighet att förändra framtiden, säger Gustav.
På teatern görs undersökningar och forskning utifrån ett barnperspektiv och det pågår hela tiden ett normkritiskt arbete. Att spela om det som är viktigt och att göra livsbejakande teater är något som värderas högt.
– Det är viktigt att barn och unga får tillgång till konst och kultur på samma sätt som alla vuxna får. Att det finns kvalitativ, bra barn- och ungdomsteater som når så många som möjligt.

De gula bänkarna i foajén står nu tomma. Skratten och fnittret är borta, ytterkläderna är uthämtade och scenen är öde. Men det är inte tyst. Unga Klaras kamp för barn och unga har långt ifrån tystnat.

Mathilda Ekdahl Reporter

Mer från Läget! / Nöje

Kollade du på Eurovision-finalen i lördags?

Visa resultat

Dagens stil

Memes

Musik

Tidigare publiceringar