...I spelet Go

Publicerad: 24 maj kl 10:20

Artificiell intelligens har segrat i världens äldsta spel. Googles dataprogram AlphaGo vann första partiet mot kinesen Ke Jie, sedd som global etta i det uråldriga brädspelet Go.

10 mars 2016 sker kanske det årets viktigaste händelse. Det var när Googles artificiellt intelligenta dataprogram AlphaGo gör drag 37 i det 2500 år gamla kinesiska spelet Go mot världsfemman i spelet, sydkoreanen Lee Sedol. När draget gjordes såg alla som kollade på spelet det som ett misstag och dömde ut AlphaGo:s chanser att vinna det partiet. Men efter att spelet fortsatte visade det sig att det var ett fullständigt genialiskt drag, och ledde till AlphaGo vann partiet. Lee Sedol kallade drag 37 för ett "omänskligt drag". Inte för att det var monsteriöst drag, utan för att det hade varit ett omöjligt drag för en människa att upptäcka. Drag 37 var ett drag som aldrig tidigare hade gjorts och öppnade upp för nya aspekter av spelet.

AlphaGo vann totalt 4 av 5 partier mot Lee Sedol.

Och igår var det dags igen i Shanghai. AlphaGo vann första partiet mot världsettan, kinesen Ke Jie. Uppgörelsen i Shanghai gäller bäst av tre partier, så Ke har fortfarande chansen, men efter tisdagens match är han tydligt imponerad.

– Den spelar mer och mer som en "go-gud". Verkligen, fantastiskt, säger den 19-årige stjärnan.

Schack och go - väldigt olika spel

Att en dator slår en människa i brädspel är inget nytt. Redan 1996 slog IBMs schackdator Deep Blue dåtidens världsmästare i schack, Garry Kasparov. Men sättet AlphaGo slog Jie och Sedol skiljer sig stort från hur Deep Blue gjorde när den vann över Kasparov. Deep Blue tillämpar en databas med alla tänkbara partier och så försöker leta reda på vilket som är det starkaste.

AlphaGo kan inte använda en databas med alla tänkbara partier, då mängden möjliga Go-partier är fler än partiklar i universum, utan det AlphaGo behövde göra var att själv lära sig spelet. Som ett frö gav man 300 000 spel till AlphaGo, och sen spelade programmet mot sig 30 000 000 gånger. Så för AlphaGo är inte databasen det centrala, utan det är det lärande den kunde göra. Alpha Go har av människan lärt sig spelets grunder, men den har själv lärt sig att bemästra spelet.
 

måns
Måns Fischerström Reporter

Go

Go är ett 2500 år gamalt kinesiskt strategiskt brädspel för två spelare.

Spelet spelas av två spelare som omväxlande placerar svarta och vita stenar på lediga skärningspunkter på ett rutnät av 19 × 19 linjer. Spelets mål är att kontrollera en större del av spelplanen än motståndaren.

Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.

AlphaGo

AlphaGo är ett datorprogram som utvecklats av Google DeepMind som spelar brädspelet Go.

I oktober 2015 blev det det första datorprogrammet att slå en professionell Go-spelare.

AlphaGos algoritm använder en kombination av maskininlärning och trädsöktekniker, samt omfattande träning, både från människa och dator.

Mer från Läget! / Om Världen

Dagen i Historien

Tidigare publiceringar